Direktlänk till inlägg 31 juli 2015
Massiv tillväxt!
Idag så fick jag statistiken ifrån Bloggplatsen och en mycket glädjande sådan. Utav Bloggplatsens ca 320.000 bloggar så ligger Airpang på månadsbasis stadigt med plats 15-20 någonstans men denna månaden så har vi ryckt in på plats 14 och första gången under 15. Resultatet kan tydligt ses på grafen ovan - Airpang är nu större än någonsin och ingen månad har någonsin haft fler unika besökare under de 6 år som jag hittills har drivit bloggen. Utslaget på enskild dag så har Airpang normalt 3-400 st unika besökare och nära 1000 hits.
Normalt så har Airpang legat stadigt över året med en trogen och stabil läsekrets men mars månad varje år har alltid inneburit en liten boom, som sedan har planat ut lite. Så inte 2015, här har det bara ökat och ökat. Notera också att grafen ovan saknar lite drygt en dag (150731 + lite av 150730) så de verkliga sifforna är ännu något högre.
Jag tyckte inte det var länge sedan jag förnöjt kunde notera 1000 unika besökare på en månad och nu spränger vi strax 6000-vallen. Lite intressant är också när man läser trafikkällor att många kommer via Google Translate och liknande program, alltså läsare ifrån utlandet.
Detta aktualiserar också lite frågan om framtiden - hur ska Airpang utvecklas?
Hittills så har planen alltid varit ett inlägg om dagen som jag själv ska tycka är roligt att skriva i första hand och med läsarnas intressen för ögonen i andra hand. Allt har nästan alltid varit helt på svenska, trots att en del har stött på för att få en engelsk eller tvåspråkig version och allt har alltid varit gratis och fritt att distribuera vidare, om nu någon har önskat göra detta. Lite Grönköpings veckoblad med andra ord, jag har aldrig haft något intresse av att göra business på bloggen, även om jag säkert hade kunnat göra det.
Frågan är om detta är rätt väg och om det är så läsarna önskar se bloggen?
En stor del av tillväxten finns också i att Airpang har blivit korslänkad mera och då främst ifrån sociala medier som Facebook och Instagram. Läsar har igenom de kanalerna hittat hit och sedan fastnat som återkommande läsare. Ser man på statistiken så verkar köpguider för diverse modeller liksom mina åsikter om Field Target och skytteklubbar i Sverige vara de populäraste ämnena, sett till views. En viktig skillnad finns dock, köpguider återkommer folk till, ibland i åratal, medan mina synpunkter är mera av dagsländor.
Om vi ser till den kritiken som jag har fått så uppfattas Airpang som rörig, det är svårt att hitta på grund av bristen på kategorier liksom att sökfunktionen genererar för många träffar så det tar en god stund att manuellt söka igenom även sökresultaten innan man hittar vad man letar efter.
Anledningen till detta är att jag 2009 när jag skapade Airpang aldrig trodde att folk skulle ha intresse av att följa bloggen så länge så att den skulle vara meningsfull att göra mer än bara några månader. I det perspektivet, kombinerat med att jag inte riktigt visste hur alla funktioner på Bloggplatsen fungerade, så blev det aldrig att jag skapade kategorier. Nu, med tusentals inlägg så är det helt enkelt ett för stort arbete att sitta och sortera upp massan.
Jag har dock funderat på att skapa någon slags hall-of-fame, en kategori med de mest tidlösa och påkostade inläggen som en slags mer lättnavigerat kunskapsbibliotek. Problemet är att varje gång jag sätter mig ner för att ta mig för det så slutar det med att jag har skrivit ett helt nytt inlägg istället...
Det är ju så kul bara att skriva....
( Imorgon så blir det för övrigt luftvapenjakt som tema, något många har efterlyst...)